Magten over indkøbskurven: Dit valg eller detailhandlens?

Magt.jpg

Eventet blev afholdt d. 3. maj 2018

Buræg er så godt som forsvundet fra kølediskene i danske supermarkeder, økologiske varer vælter frem på hylderne og GMO-frie varer fylder mere og mere. 🐔🌱🛒 Supermarkederne forsøger i stigende grad at vinde kunder ved at turde at have holdninger og slå på bæredygtigt forbrug. 

Men er choice editing, som det kaldes når detailhandlen tager valg på forbrugernes vegne, udtryk for detailhandlens samfundsansvar? Og hvordan beslutter de i så fald, hvad der er bæredygtigt, og hvad du bør lægge i kurven? Eller er supermarkedernes valg på dine vegne i højere grad et salgstrick med profit for øje? 📈🛒🍎🍏

Tag del i debatten, når Thomas Roland, CSR-chef i Coop DanmarkKaren Hækkerup Adm. direktør i Landbrug & Fødevarer og Lars Esbjerg fra MAPP-centeret på Aarhus Universitet vil gøre os klogere på detailhandlens skjulte magt og diskutere hvorvidt og hvordan supermarkederne bør bestemme, hvad du lægger i kurven.

PROGRAM
- Velkomst ved Tænketanken Frej
- Professor Lars Esbjerg fra MAPP Centre: Forbrugernes købsadfærd i supermarkedet
- Thomas Roland, CSR-chef i Coop Danmark: Detailhandlens mulighed og ansvar for at skubbe forbrugerne i mere bæredygtig retning
Karen Hækkerup Adm. direktør i Landbrug & Fødevarer: Producenternes syn på det at levere bæredygtige varer til detailhandel og forbrugere
- PANELDEBAT: Er det faglighed eller forbrugerhensyn der (bør) bestemme udvalget i supermarkederne?
- 🌯 AFTENSMAD (GRATIS) & NETWORKING 👋🏻